Dítě je v tomto období v neustálém pohybu, a chce toho co nejvíce poznat. Proto musíme být ostražití a zvýšit pozornost na aktivity našeho miminka, protože slyšíme denně kolem sebe, co způsobuje nepozornost matek, které děti “hlídají”.
Častěji se začíná otáčet na bříško. Záda už má silná a hlava pevně sedí na krku. Když leží na bříšku, dokáže se už opřít o předloktí nebo o dlaně a rozhlížet se kolem sebe a přitom kope i nožičkama. Některé děti se už umí přetočit z bříška na záda a dokáží se s pomocí přitáhnout do sedu. Nikdy však dítě do ničeho nenuťte, má na vše ještě čas, mohla by se mu nyní zkřivit páteř. Otáčení se pro dítě stává dalším způsobem získávání kontroly nad svým tělíčkem.Bude se proto otáčet tak dlouho, dokud se tento pohyb zcela nenaučí.
Hračky jsou v pátém měsíci u dětí oblíbené čím dál více, hlavně ty, co se dají strčit do pusinky. Dítě umí přendat hračku z jedné ruky do druhé, sevřít ji v dlaních, přiblížit obě ruce k sobě a udržet hračku jak dlouho bude chtít, natáhnout se pro ni a také ji nechat vypadnout z ruky. Koordinaci rukou a očí, učí se tím, že vkládá věci do úst. Dítě tak pochopí, jaký je rozdíl mezi předměty, které drží v ruce. Pochopí, že některé věci jsou malé, jiné zase velké, že něco je lehké nebo těžké, měkké či tvrdé. Hračkou se pro něj stává všechno, co ještě nezná. Dítě je již schopno hrát si chvíli i samo, ale potřebuje k tomu alespoň něčí přítomnost. Dejte mu na hraní vždy menší množství hraček, které obměňujte, když ho omrzí. V tomto věku se ještě nedokáže soustředit na více věcí najednou.
Miminko má v tomto měsíci ještě zploštělou, nesouměrnou hlavičku. Je to způsobeno tím, že během prvních měsíců leželo pouze na zádech.Asi do 12 měsíců věku dítěte se vše srovná. Pokud tomu tak je, dávejte děťátko během dne častěji na bříško a zároveň požádejte svého dětského lékaře, aby vám doporučil cviky pro uvolnění a posílení krčních a zádových svalů.
Kolem pěti měsíců už děti velice dobře komunikují, používají přitom jednoslabičná slova, která opakují pořád dokola. Povídají si s vámi, ale i s předměty, které jsou na dosah.
V období kolem pátého měsíce používá dítě již vědomě pláč. Často po chvíli plakat přestane, aby zjistilo, jaká je reakce a není-li mu vyhověno, pokračuje dál a už intenzivněji. Poznává také, že jeho pláč způsobuje zvýšenou pozornost okolí a je schopno pláč v budoucnu zneužívat.